W Radomiu ruszył przetarg na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego, rozwiązania, które ma zrewolucjonizować miejską komunikację i poprawić płynność ruchu w całym mieście
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i finansowany ze środków unijnych. Podczas konferencji prasowej prezydent Radomia Radosław Witkowski oraz wiceprezydent dr Katarzyna Kalinowska przedstawili założenia inwestycji, która obejmie 39 skrzyżowań i przejść dla pieszych. W ramach systemu ITS powstanie m.in. Centrum Zarządzania Ruchem, które będzie monitorować intensywność ruchu, zdarzenia drogowe i płynność komunikacji.
Trzy główne cele, trzy główne założenia. To po pierwsze podniesienie atrakcyjności komunikacji publicznej, skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i po trzecie dostarczenie narzędzi do zarządzania ruchem na terenie miasta.
– powiedział prezydent Radosław Witkowski.
Inteligenty System Transportowy ma przede wszystkim zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej względem transportu indywidualnego, skrócić czas przejazdu autobusów i zapewnić im pierwszeństwo na skrzyżowaniach. W efekcie mieszkańcy mają zyskać szybszy, bardziej punktualny i bezpieczny transport publiczny. Mówi wiceprezydent Katarzyna Kalinowska:
Inteligentny System Transportowy, którego głównym założeniem taką ideą fix jest właśnie podniesienie atrakcyjności transportu publicznego, czyli naszego autobusowego. Z jednej strony inwestujemy bardzo mocno w nowy tabor, ale teraz trzeba zadbać o tę drugą stronę, priorytetyzację ruchu i poprawę punktualności
System obejmie m.in. ulice Chrobrego, 25 Czerwca, Sienkiewicza, Traugutta, mówiła System obejmie m.in. ulice Chrobrego, 25 Czerwca, Sienkiewicza, Traugutta, Jana Pawła II, Aleksandrowicza i Wernera. W planach jest również budowa nowych sygnalizacji świetlnych, m.in. przy ul. Warszawskiej i Kusocińskiego, Chrobrego przy Uniwersytecie Radomskim, czy Mieszka I i Piastowskiej.
System ITS ma na celu zrobienie priorytetu dla komunikacji miejskiej, czyli wszystkie skrzyżowania objęte systemem będą umożliwiały płynne przemieszczanie się autobusów. Chodzi o to, by transport zbiorowy w Radomiu był szybki, sprawny i wygodny
– podkreśla zastępca dyrektora MZDiK, Robert Faryna.
Realizacja inwestycji potrwa 36 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Oferty w przetargu można składać do 3 grudnia.
Głównym zadaniem ITS-u i tych pieniędzy, które zainwestujemy, jest właśnie podniesienie konkurencyjności komunikacji publicznej. Nie da się zrobić tak, by każdy miał zieloną falę, ale możemy znacząco poprawić standard funkcjonowania transportu miejskiego.
– dodał prezydent Radosław Witkowski.
Projekt ITS to jeden z kluczowych elementów nowoczesnego podejścia Radomia do transportu. Miasto stawia na rozwiązania, które łączą technologie, bezpieczeństwo i ekologię, tworząc spójny system mobilności miejskiej na miarę XXI wieku.













